Previous Tab Next Tab

Museum Beelden aan Zee, 2010, Ghostriders

Ghostrider 1

2009
keramiek, gemengde techniek
43x30x23cm

Francois Clouet (1505-1572), maniëristisch schilder aan het Franse hof, schilderde onder andere Diana in Bad in 1570. Het moment dat de gluurder Aktaion in een hert verandert en verslonden wordt door de honden, wordt onder meer verbeeld door de twee dames die getuige zijn van een dubbele wurgscene.

Museum Beelden aan Zee, 2010, Ghostriders

Ghostrider 2

2009
keramiek, gemengde techniek 60x35x23m

Hans von Aachen (1552-1615) was onder andere hofschilder van Rudolf II in Praag. De sculptuur toont onder andere ‘het oordeel van Paris’ een schilderij over de overwinning van de waarheid onder bescherming van de gerechtigheid. Een bont gezelschap (onder ander Spinoza) is hiervan toeschouwer.

Museum Beelden aan Zee, 2010, Ghostriders

Ghostrider 3

2009
keramiek, gemengde techniek 41x30x20

Hendrik van Balen (1575-1632), Nederlands schilder, schilderde ook onder andere ‘het oordeel van Paris’, ook wel het vonnis van Paris genoemd. Marie Antoinette, die ook “La chienne” werd genoemd wordt hier veroordeeld tot de guillotine. Haar hofhouding zou hetzelfde lot beschoren zijn en het volk kwam aan de macht.

Museum Beelden aan Zee, 2010, Ghostriders

Ghostrider 4

2009
keramiek, gemengde techniek 60x35x25cm

Giovanni Bellini (1427-1516) schilderde onder andere de Sacra Conversatione. Hij werkte in Venetië en Florence maar was ook sterk beďnvloed door de Vroeg Nederlandse schilderkunst. Op het beeld zijn behalve een mandolinegezelschap ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, Bellini en Cellini (van het beroemde zoutvat) te zien die samen een vrolijk gezelschap vormen op het knekelveld.

Museum Beelden aan Zee, 2010, Ghostriders

Ghostrider 5

2009
keramiek, gemengde techniek 57x25x18cm

Guiseppe Archimboldo (1527-1593) was hofschilder aan het hof van Ferdinand I te Praag. Archimboldo was vooral bekend om zijn ‘metamorfoses’, schilderijen met voorwerpen die een figuur of gezicht uitbeeldden, zoals de vier jaargetijden, in het bezit van het Louvre te Parijs. Op de sculptuur zien we onder meer een gezelschap dat zich opmaakt voor een reis naar Lourdes. (Mijn grootmoeder’s enige buitenlandse reis). De figuren dragen de hoofden gemodelleerd naar Spinoza en de gebroeders de Wit die door het gepeupel respectievelijk verbannen en vermoord werden.

Museum Beelden aan Zee, 2010, Ghostriders

Ghostrider 6

2009
keramiek, gemengde techniek 61x37x23cm

Jan van Eyck(1390-1441) maakt een van zijn beroemdste dubbelportretten van Giovanni en Giovanna Arnolfini. Het schilderij, dat een huwelijksakte is, staat vol met allerlei attributen die de huwelijkse trouw symboliseren. Een vrije vertaling hiervan is terug te vinden op de sculptuur. Het werk wordt gecompleteerd met een voostelling van Frans Francken de Jonge (1581-1642) dat het bezoek van de drie koningen aan de stal in Bethlehem voorstelt.

Museum Beelden aan Zee, 2010, Ghostriders

Ghostrider 7

2009
keramiek, gemengde techniek 45x35x27cm

Nicolas de Largilličre (1856-1746) schilderde voor adel en gegoede burgerij. We zien de Zonnekoning met zijn directe familieleden maar ook zijn bastaarden die legio waren. Door zijn viriliteit en baltsgedrag zijn tot op heden zijn nazaten en verre familieleden door Frankrijk en de rest van de wereld verspreid.

Museum Beelden aan Zee, 2010, Ghostriders

Ghostrider 8

2009
keramiek, gemengde techniek 70x35x25

Aan het einde van de Mingdynastie (1368-1644) werd uit China zogenaamd Kraakporselein geďmporteerd voor de Europese markt. De motieven gingen over en weer over de wereldzeeën om uiteindelijk te belanden bij de burgers en buitenlui in Europa. Een schoolklas uit 1935 is het decor van een tafereel waarop goed en kwaad te herkennen zijn als respectievelijk mijn grootmoeder geboren in 1888 en de Joker uit The dark knight van Christopher Nolan uit 2008.

Museum Beelden aan Zee, 2010, Ghostriders

Ghostrider 9

2009
keramiek, gemengde techniek 52x38x20cm

Delfts aardewerk is eigenlijk een nabootsing van chinees porselein, zoals dat aangevoerd werd door de VOC schepen aan het begin van de 17e eeuw. De traditionele Chinese krijgers dragen vaandels waarop een klassenfoto te zien is uit 1939. De foto is genomen in Tegelen, een centrum van industriële keramiek, waar vele van de jongelui - nadat ze eenmaal de Tweede Wereldoorlog doorstaan hadden – tewerk werden gesteld.

Museum Beelden aan Zee, 2010, Ghostriders

Ghostrider 10

2009
keramiek, gemengde techniek 68x25x22cm

Italiaanse majolica bakkers (een decoratietechniek waarbij veel kleur gebruikt werd) waren naar België gekomen om hun vak uit te oefenen maar kwamen na de val van Antwerpen in 1585 in groten getale naar Nederland. Ze beďnvloedden met hun schilderstijl het Delfts aardewerk. Deze Italianen waren een van de vele allochtonen, de gastarbeiders van destijds, die zich als nieuwe Nederlanders in ons land vestigden dat al sinds de Middeleeuwen bevolkt wordt met een mengelmoes aan nationaliteiten, die tot op heden onze bevolking vormt.

Museum Beelden aan Zee, 2010, Ghostriders

Ghostrider 11

2009
keramiek, gemengde techniek 54x24x19cm

De VOC handelde, behalve in China ook in India en Ceylon. Ze importeerden o.a. kruiden en specerijen. Vele graven in Zuid India en Sri Lanka getuigen tot op heden van Nederlandse invloeden. Shiva, de Hindoegod, wordt hier vertaald met Hollandse huisvlijt. De alomtegenwoordigheid van de godheid wordt vermengd met Nederlandse degelijkheid. Een beeld gezien in Azië wordt hier: vele handen maken licht werk in een mannenmaatschappij.

Museum Beelden aan Zee, 2010, Ghostriders

Museum Beelden aan Zee, 2010, Ghostriders

Museum Beelden aan Zee, 2010, Ghostriders

Museum Beelden aan Zee, 2010, Ghostriders

Museum Beelden aan Zee, 2010, Ghostriders